Bland några av de starkaste begreppen som myntades under 2000-talet ligger Hemnetknarkare och Timelleffekten högt på listan. Dessa begrepp stod för två minst sagt beroendeframkallande företeelser, nämligen att sukta efter andras hem på nätet och att fixa och trixa på egen hand.
Gör-det-själv-trenden
Timelleffekten, eller hemmafixar-boomen, slog till på allvar i samband med att TV 4 började sända Äntligen Hemma med Martin Timell som programledare. I kölvattnet av denna tv-succé poppade allt fler inrednings- och byggprogram, såsom Roomservice, Design Simon & Thomas, Arga Snickaren, Bygglov, Sommartorpet och Bygglov, upp i tv-rutan.
Loungetrenden
Att inreda sitt hem som en lyxig men också inbjudande hotellounge var riktigt hett under en period under 2000-taket. Låga soffor och soffbord, divaner, maffiga lampfötter och punktbelysning var viktiga inslag för den som ville uppnå den rätta känslan.
I samma veva kom platt-tv:n som fick en central plats i inredningen. Människor bänkade sig i sina låga divansoffor och tittade på film på stor skärm. Som på bio fast hemma. Fredagsmyset kom till som ett brev på posten, och i var mans hem präglades fredagarna av tacos, grillchips och Coca Cola Zero.
Vitt och högblankt
Samtidigt som vardagsrummet skulle vara inbjudande inrett med varma färger skulle köket vara vitt, vitt, vitt. Gärna med högblanka luckor och lådor. På Hemnet såg varenda kök ut som en sjukhussal och var planlösningen dessutom öppen hade man verkligen lyckats.
Väggar och rum försvann till förmån för öppenhet mellan kök, matsalsdel och vardagsrum. I samband med den öppna planlösningens intåg tillkom nya behov och produkter som absorberade en stor del av akustiken. Det kunde vara i form av gigantiska mattor, maffiga sammetsgardiner, stora gröna växter och liknande.
Fondväggar och posters
Fondtapeten och fondväggen blev återigen en het potatis. En uppsjö med roliga, tokiga och annorlunda tapetmönster och färger tog plats i butikshyllorna och den vanligtvis något försiktiga svensken vågade äntligen ta ut svängarna lite extra.
Kaffe latte var superhett, fast då i form av färgnyans på väggarna. Nittiotalets svampmålade väggar i gult, grönt eller blått målades i kaffe latte. Helst skulle man dock spara en vägg som skulle målas i en matchande men ändå avvikande färg, alternativt tapetseras med en starkt mönstrad tapet. Den kunde också prydas med snygga posters som arrangerades i ett symmetriskt mönster på väggen.
Inredningsböcker som inredningsdetalj
Såväl gamla, slitna lexikon och romaner som snygga, trendiga inredningsböcker blev en vanlig och populär inredningsdetalj. Böckerna behövde egentligen inte vara gamla eller lästa på riktigt, de såldes helt enkelt med en sliten, nästintill antik look i välsorterade inredningsbutiker.
I takt med att inredningsbloggandet fullkomligt exploderade kom också trenden med posters. Välkomponerade tavelväggar med ordspråk, kända designermärken och matchande ramar
blev ett mycket vanligt inslag på Hemnet och posterbutikerna blomstrade som aldrig förr.
Shakerstilen avslutade
Naturmaterial, varma kulörer och mjuka linjer avslutade 2000-talets två första decennier, åtminstone i köket, där mörkblått har fått en framträdande roll. Det är en kulör som anses främja människans kreativitet, vilket går hand i hand med Shakerstilens tre huvudprinciper: enkelhet, ärlighet och funktion. Shakersnickarna var bland annat kända för sina egenhändigt, unikt utformade möbler och hus och var erkänt duktiga hantverkare.